Thursday, January 27, 2011

"PeMbiNaaN RuMaH taNgGa IsLaM"

      Dalam membina keluarga yg berteraskan islam, ibu bapa harus memainkn peranan penting dalam membentuk peribadi anak anak mereka. ibu bapa sebagai acuan anak anak untuk sebagai ikutan. baik acuannya eloklah bentuknya atau coraknya. Kenap setiap bayi yang lahir disarankan untuk diazankan pada telinga kanan dan diqommahkn pada telinga kiri? salah satunya adalah peringatan pada ruh bayi itu pada akur janjinya di alam ruh sebelum ditiupkan kedalam jasad bayi berkenaan.

       Dalam islam wanita ini dikahwini kerana 4 pekara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan yang terakhir kerana agamanya. Ramai diantara kita memilih wanita ini sekadar melihat kecantikannya. Kecantikan diatas bleh dibahagikan kepada dua iaitu dari segi rohani dan jasmani. dari segi rohani, wanita ini cantik pada rupa paras nyer serta memiliki tubuh badan yangg seimbang. Dari segi rohani pula kecantikan ini bermaksud kecantikan hatinya, sopan, dan baik tutur katanya (agamanya). 

        Adakah anda perasan tentang 4 perkara yg telah dinyatakan di atas, nampak macam sususan yg betul bagi pemuda pemuda zaman sekarang..??? . Kenapa mesti agama pada yang terakhir, adakah agama sudah tidak penting pada zaman sekarang? disebabkan itulah belakunya bayak gejala sosial pada zaman sekarang. Agama merupakan asas dan pegangan hidup, tanpa agama manusai binasa..seperti sabda rasulullah s.a.w: pilihlah wanita dikalangan kamu yang beragama maka berbahagialah kamu dengan nya..

        Selain itu, rumah tangga terbina dari 3 asas utama iaitu akidahtul tauhid, syariat al-nabawiah; dan akhlaq al-nabiy. 3 asas ini memainkan peranan utama dalam membentuk keluarga yang sakinah. akidah di ibarat akar tunjang yang mengcengkam perut bumi, kukuh cengkamannya maka tidak tumbang la pohon itu. syariat pula merupakan batang pohon yang sentiasa menumbuhkan dahan dan ranting (akhlaq), sihat batangnya eloklah dahan dan rantingnya serta tidak mudah reput..

      akhir kata, marilah sme2 kite renung dan berfikir sejenak kerana apa..kita lah melahirkan anak2 bangsa yang beragama dan berqualiti pada masa datang..insyaAllah

w' salam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...