Thursday, September 29, 2011

"Ajaran Syi'ah"


Assalamualaikum,

Alhamdulillah sudah lama tidak menempel di blog ni, atas permintaan pembaca untuk menjelaskan serba sedikit maklumat berkenaan ajaran ini. saya cuba la berkongsi, moga-moga membawa manfaat untuk semua..insyaAllah.

PENGERTIAN SYI’AH

Dari segi etimologis (bahasa), Syi’ah berarti "Para Pengikut, Pendukung atau Pembela". Contohnya:
Syi’ah Ali, bermaksud satu kelompok yang berupa "Pendukung atau pembela Ali". Syi’ah Muawiyah,
berarti: Pendukung atau pembela Muawiyah.

Menurut Terminologi (istilah), Syi’ah adalah "Orang yang membela Ali dan meyakini kepemimpinannya sesuai nash atau wasiat, dan bahwa kepemimpinan sebelumnya telah mendzaliminya, dan kepemimpinan tidak boleh keluar dari anak keturunannya, dan mereka meyakini pula bahwa keyakinan ini (Al Imamah) merupakan salah satu pilar utama dalam agama.”1 Maka apabila disebutkan bahwa si Fulan itu Syi’ah, artinya dia menganut atau berfahaman Syi’ah.
 
Pada zaman Rasulullah, dan pemerintahan Khalifah Abu Bakar, 'Umar serta 'Usman kata Syi’ah dalam arti faktual suatu kelompok atau pemahaman belum wujud dan belum terbentuk, saat itu kaum muslimin hanya mengenal Dienul Islam bukan Syi’ah. Tetapi kelompok ini lahir ketika terjadinya pertikaian dan peperangan antara Syi’ah (penyokong) Ali dan Syi’ah Muawiyah. Hanya kedua kelompok Syi’ah pada saat itu mereka berfahaman Ahlus Sunnah wal-Jamaah.

SEJARAH LAHIR SYI’AH

Syi’ah lahir kepermukaan ketika seorang yahudi bernama Abdullah bin Saba’ hadir dengan mengaku sebagai seorang muslim, mencintai Ahlul Bait (keluarga nabi), berlebih-lebihan di dalam menyanjung Ali bin Abi Thalib, dan mendakwakan adanya wasiat tentang kekhalifahannya, yang pada akhirnya ia mengangkatnya sampai ke tingkat ketuhanan. Kemudian idiologi seperti inilah yang akhirnya diakui oleh buku-buku syi’ah itu sendiri.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata: “Asal Rafidhah (Syi’ah) ini dari Munafiqin dan Zanadiqah (orang-orang yang menampakkan keislaman dan menyembunyikan kekafiran). Pencetusnya adalah Abdullah bin Saba’ Az-Zindiq. Ia menampakkan sikap ekstrim di dalam memuliakan Ali, dengan suatu slogan bahwa Ali yang berhak menjadi imam (khalifah) dan ia adalah seorang yang makshum (terjaga dari segala dosa).” Seorang tokoh terkemuka Syi’ah, Al-Qummi pengarang buku Al-Maqalaat wal firaq mengaku dan menetapkan akan adanya Abdullah bin Saba’ ini, ia menganggapnya sebagai orang yang pertama kali menobatkan keimaman (kepemimpinan) Ali bin Abi Thalib serta iapun menyakini bahwa Ali akan muncul kembali ke dunia ini, di samping ia juga termasuk orang yang pertama mencela Abu Bakar, Umar, Usman dan para sahabat lainnya. Begitu juga An-Naubakhti dalam bukunya Firaqus syi’ah, Al-Kusysyi dalam bukunya yang terkenal Rijalul-Kusysyi5, mereka mengakui hal ini, dan sudah menjadi aksiomatif, bahwa pengakuan adalah bukti yang paling kuat, ditambah lagi mereka adalah pembesar-pembesar Syi’ah.
 
Al-Baghdadi berkata: “Assabaiyyah adalah pengikut Abdullah bin Saba’, yang berlebih-lebihan di dalam mengagung-agungkan Ali bin Abi Thalib, sehingga mereka mendakwakannya sebagai seorang nabi, sampai kepada pengakuan bahwa dia adalah “Tuhan”. Masih dikatakan oleh Al-Baghdadi: Seorang peranakan orang hitam maksudnya adalah Abdullah bin Saba’, sebenarnya ia seorang yahudi dari penduduk Hirah, berupaya menampakkan keIslamannya,

Itulah serba sedikit, hanya untuk pengertian dan sejarah kelahiran syiah. artikal ini diambil daripada google jer...insyaAllah pembaca-pembaca boleh cari artikal ini kat sana..

Wednesday, September 21, 2011

"Boleh Jadi Ini Baik Untuk Diriku"

video


Assalamualaikum,

Pembaca-pembaca yang dirahmati Allah, kita selalu berkata-kata dengan ayat-ayat Allah, berhujah, dan kadang terlalu extrimis. tetapi bila betul-betul manusia memerlukan pengorbanan untuk agama dia, dia akan tahu janji siapa yang benar janjinya.

Kita selalu duduk dalam dewan dengar ceramah senang, tetapi bila islam benar-benar menuntut umatnya turun ke medan perang sebagai mana para sahabat, "beban". kita kadang-kadang dengar orang mengata, tidak tahan telinga kita mendengarnya itu pun kita sudah merasa beban.

Dalam dunia ini, untuk mencari manusia yang betul-betul jujur dengan agama bukan senang. siapa yang boleh istiqarah dengan agamanya, terutama agama menghadapi cabaran....Dalam Al-quran Allah menyebut:

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang penceroboh) sedangkan peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal is buruk bagi kamu. Dan ingatlah Allah jualah yang maha mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya", surah Al-baqarah, ayat 216.

Hayatilah video diatas, semoga membawa ikhtibar dan pengajaran kepada anda semua termasuk hamba ini juga.

wallahua'lam

Tuesday, September 20, 2011

"Cinta Yang Sebenarnya Salah Untukku"


Mulut ini begitu tajam seperti PISAU yang dapat mengiris-iris ,,,,,,

Mata ini begitu tajam untuk melihat apa yang ingin dilihat ,,,,,

Telinga ini begitu peka mendengar sesuatu yang terdengar,,,,,

Tangan ini begitu cepat untuk melakukan sesuatu,,,,,

Dan kaki ini begitu cepat berlari ketika merasa takut,,,,

Hati ini begitu cepat merasa dan rapuh ketika jauh darimu,,,,

Ingin menjerit dengan keadaan yang ada,,,,

Ingin menangis dengan keadaan yang terjadi,,,,

Semua bagai luka,,,,


Luka yang sangat perih,,,,

Aku tak tau dengan semua yang terjadi,,,,tak tau dengan keadaan ini,,,,

Ketika waktu yang membuat ku lupa akanmu,,,,

waktu jualah yang membuat aku ingat padamu,,,,

Aku seakan ingin berlari ke laut luas,,,, pasir putih,,,awan dan seluruh semesta yang ada,,,

agar aku bisa melepaskan semua kepedihan ini,,,, betapa siksa yang ada dibatin begitu sakit rasanya,,,,

Aku ingin mengadukan kepada sang pembuat hati ini tp rasa tak mampu untuk mengadu padaNYA,,,,

Airmata ini menetes ketika mendengar ayat-ayat indahNYA di bacakan ,,,,,, air mata ini seakan mengucapkan semua kepedihan yang dirasa,,,,,

Pikiran tenang bila menghayati setiap bait-bait ayat yang dilantunkan secara fasih dan lafal dibacakan,,,,

Hati bagaikan tersiram percikan air dari sungai surga yang belum pernah dirasakan,,,,

Apa pantas diri ini mengharapkan semua itu,,,, apa pantas diri ini mengidamkan semua itu,,,,

Padahal sebenarnya telah banyak noda yang tertulis di seluruh dinding tubuhku,,,,

Ketika malam sudah menyelimuti ,,,,,, hawa dingin menyerang dan bunyi jangkrik-jangkrik terdengar apa yang mesti di lakukan,,,,

Jiwa ini kosong,,,, yang bisa di dengar hanya lantunan ayat-ayatMU ,,,,,, dan penghayatannya,,,,,

Sakit rasa nya perasaan cinta yang tercipta ini bukan untukMU ya RAHMAN ya RAHIIM ,,,,,

Aku tak sanggup dengan ini,,,, dengan semua,,,,,

Aku hina,,,,aku kotor,,,,,aku nista dan aku tak sempurna dengan ini,,,,

Aku malu ya Allah,,,, aku malu,,,,,aku takut....Ya Allah aku takut,,,,,

Semua ini hampa rasanya buat ku ,,,,,, semua ini mati untuk ku ,,,,,

Aku tidak butuh semuanya ,,,,,, aku butuh cinta ini halal buatku,,,,yang diberikan olehMU untukku dan kembali jg padaMU,,,,,

Aku tidak pantas untuk ini,,, aku tak patut untuk ini,,,,,

Rasa sedih yang membuatku sakit ya Allah ,,, batin ini sedih dan menderita,,,,,

Maaf jika aku lupa akan pengajaranMU,,,, lupa akan batas kemampuan diri ini,,,,,

Ya Rabb bantu aku,,,,,bantu aku untuk ini,,,,,

Aku rela sakit jika memang sakit itu dapat memberiku pelajaran berharga buatku,,,,,

Ampuni aku yang punya perasaan salah seperti cinta ini,,,,,

seharusnya cinta yang KAUberikan hanya untukMU dan orang-orang yang halal bagiku,,,,,

bukan seperti ini,,,,cinta yang membuat sakit,,,,kecewa,,,,dan benci dengan ku,,,, Maafkan aku YA ALLAH


p/s: sumber dari:http://bundamekarwaty.blogspot.com

"Kamu Anugerah Yang Terindah"


Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menampung dunia. Namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan.


Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya.


Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh.


Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya.


Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya.


Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu.


Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.


Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada. Setiap Wanita itu Cantik.



Wanita Cantik yang solehah adalah :



1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.


2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki solehah.


3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.


4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.


5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.


6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.


8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.


9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.


10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.


11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.


12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.


13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.


14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.


15. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.


16. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.



17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.


19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.


20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.


21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis,
Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.


22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak.


23. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.


24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.


25. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.


p/s: suber dari: http://www.cahayayangagung.blogspot.com

Sunday, September 18, 2011

"Usahlah Bersedih Ratuku"

 
Terkadang terfikir aku sendirian

Memikirkan kehancuran bunga-bunga yang tidak segan silu


Menghancurkan diri sebagai tanda pengorbanan terhadap sebuah ikatan percintaan


Percintaan yang penuh liku-liku yang bisa membuatkanya terbabas


Terbabas dari realiti sebenar kehidupan.


Aku hanya terdiam


Memerhatikan kerosakan mereka yang tidak mengerti apakah yang dinamakan percintaan


Ya! memang percintaan memerlukan 1001 pengorbanan


Walaupun pengorbanan itu bisa membawa mereka kepada kehancuran


Kehancuran yang tak mungkin mampu mengembalikan kebahagiaan


Aku terus menangis


Menangis kerana terlalu sedih melihat bunga-bunga yang gugur itu


Bagaikan tibanya musim luruh


Selepas semua madunya habis dihisap


dihisap oleh sang kumbang durjana


Kumbang yang tidak pernah puas dengan sekuntum bunga


Yang membuatkan bunga-bunga di taman itu terus gugur


Namun


Usahlah di kau bersedih


Kadangkala musim silih berganti


Sehinggakan dikau tidak mampu berkembang mekar


Tapi itu hanya ujian buatmu


Ratuku


Esok musim bunga pasti akan tiba


Dan kau pasti mampu berkembang mekar


Cuma yang ku harapkan ketika itu


Jagalah kelopak mu itu


Jangan biar madumu dihisap lagi


Jangan biarkan tangan-tangan ganas memetikmu lagi


Teruslah berkembang


Menghiasi taman-taman syurga


Dan terus mewangi melewati pintu-pintu syurga.


Kerana engkau ratu idaman kalbu




sumber (http://www.tentangkita.org)

Tuesday, September 13, 2011

"Kalaulah Aku Tahu"

video


Perjuangan tidak semestinya berakhir dengan kemenangan
Mungkin bukan kali ini
Mungkin untuk generasi akan datang

Ketika kita berjuang
Kita bukannya mengutip kemenangan
Kita mengutip pahala
Kita mengutip balasan disisi ALLAH

Kita mengharapkan ALLAH ampun dosa-dosa kita
Diatas dosa-dosa yang kita lakukan
Dan diberikan pahala diatas ujian yang menimpa kita.

Saturday, September 10, 2011

" Kerana Hati Berbicara"

Lagu dah lama dengar dalam cerita "Dalam Mihrab Cinta"..tak tahu penyanyi dia..rupa2 nyer oki sentiana dewi feat ngan andy...best gak la lagu nyer..

video

Lirik Lagu Oki Setiana Dewi & Andy Arsyil – Karena Hati Bicara (OST Dalam Mihrab Cinta)

Mengharungi samudera mahligai nan suci
Penuh gelombang silih berganti
Semua adalah ujian penguat cinta
Bila hati bicara
Kekadang tak perlu terucap kata kata
Untuk selami dalamnya hatimu
Susah senangmu jadi bahgian hidupku
Karena hati bicara

Kata menjelmakanmu kisah berjutakan cerita
Hadirmu dihidupku memberikan berjuta makna
Karunia Illahi mempersatukan dua hati
Kurasa yang kau rasa karena hati bicara
Kekadang tak perlu terucap kata kata
Untuk selami dalamnya hatimu
Susah senangmu jadi bahgian hidupku
Karena hati bicara

Kata menjelmakanmu kisah berjutakan cerita
Hadirmu di hidupku memberikan berjuta makna
Karunia Illahi mempersatukan dua hati
Kurasa yang kau rasa karena hati bicara

"Mahar Cinta"

video

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihati melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiapkan bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami

Harapan kasih yang terbina
Sekian lamanya disudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti

Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan

Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bisa mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat

Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama disudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya....

Thursday, September 8, 2011

"Buat Isteri Solehah"

Lagu ini ku tujukan pada isteri-isteri solehah di luar sana, walaupun lagu ini telah lama bermain di radio, namun kata-kata nya masih lagi bermakna;

video

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu

Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana

Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama

Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...