Wednesday, December 29, 2010

TaUBaT

wahai tuhan jauh sudah
lelah kaki melangkah
aku hilang tanpa arah
rindu hati sinarmu

wahai tuhan aku lemah
hilang terumur noda
hapuskanlah terangilah
jiwa di hitam jalanku

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

Ya robbi, ijinkanlah
aku kembali padamu
meski mungkin takkan sempurna
aku sebagai hambamu

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

berilkanlah aku
kesempaatn waktu
aku ingin kembali
kembali...

dan meski aku tak layak
sujud padamu
dan sungguh tak layak
aku...

Friday, December 10, 2010

KL International Motor Show


salam....
ehm..nk kate first time x kut...ad gak la pg road show..drift n cup prix...ape yg best nyer kat KLims ni??? bg ajk pg kat sana best dpt tgk model2 kete mahal, canggih n pelik...yg mahal lg "yg ada sbelah kete 2" hish2...ngarut2..dgan umur yg xberape tua kut..dapt gak pegang kete idaman ak skyline GT R35...pergh!!! mujur pin2 kete 2 kunci je..kale x dh dpt dh duduk dlam..tp xpe...dpt gak try kete lain..evo10, neo R3, n yg mne2 yg bleh bkak pin2 la..sme try..best giler..tangkap lentuk duk dlam mean selasa la..kale th lbih2 lg gi la..sape2 yg mnat bab2 ni mmg x rugi ar...




Category Weekdays (per entry) Weekends & Public Holiday (per entry)
Adults RM15.00 RM20.00
Child (aged 12 yrs & below) RM5.00 RM5.00
(FREE for children aged 5 & below)
Family Package RM30.00 per family RM40 per family
(Husband & Wife with max 5 children aged 12 yrs & below)
Student RM5.00
(with student ID card / school uniform)
RM20.00
Handicapped Complimentary Entry
(with handicapped card / physically handicapped)
FREE for accompanying person, 1 ticket only

Date 3 - 12 December 2010
Venue Putra World Trade Centre (PWTC), Kuala Lumpur, Malaysia
Visiting Hours Weekdays: 11.00am - 10.00pm
Weekends / Public Holidays: 10.00am - 10.00pm

"hantu mak limah balik rumah"

 
 
 
 
 Satu lagi filem MAMAT KHALID, kesinambungan filem ‘Zombi Kampung Pisang’ bakal diteruskan dengan ‘Hantu Kak Limah Balik Ke Rumah’. Masih mengekalkan genre komedi seram, filem ini bakal menampilkan kejutan demi kejutan. Pelakon yang membintangi filem ini adalah Awie, Johan Raja Lawak, Delimawati, Ummi Nazeera, Avaa Vanja, Nadia Mustafar, Shy8, Zami Ismail, Man Kadir, Pekin, Dewa, Shoffi Jikan, Kamarul Yusoff, Zainuri Berita Harian dan Azwan.
 
 
review:
 
Husin yang telah lama bekerja di Singapura mengambil keputusan balik ke kampung halamannya, Kampung Pisang. Apabila pulang ke rumahnya, Husin hairan melihat perangai pelik jiran sebelah rumahnya, Kak Limah yang langsung tidak bercakap dan rambut yang mengerbang semacam. Dia juga mengalami kejadian menakutkan ketika mahu tidur. Husin bergegas ke warung Pak Munawer, lalu menceritakan kepada orang-orang kampung yang mungkin Kak Limah sudah menjadi hantu. Abi Hurairah juga setuju dengan pendapat Husin kerana beliau juga mengalami peristiwa pelik ketika melihat Kak Limah di kawasan kubur. Pak Jabit yang memang bengang dengan Husin (kerana memutuskan ikatan kasih dengan anak gadisnya, Che Nin), menuduh Husin adalah pembawa nasib buruk kepada Kampung Pisang. Sebelum ini keadaan aman damai, sebaik sahaja Husin muncul, keadaan kembali kacau bilau.

Pak Abu mencadangkan agar mereka menyiasat apa yang berlaku sebenarnya. Beramai-ramai mereka ke rumah Kak Limah. Mereka menemui mayat Kak Limah yang hampir reput. Namun, setelah pengebumian jenazah Kak Limah, kampung mereka masih dihantui makhluk misteri di tengah-tengah malam.
Pelbagai bomoh dipanggil untuk menghalau hantu, malangnya tiada satupun bomoh yang berjaya menghalau hantu tersebut. Hantu apakah itu sebenarnya? Siapa yang berjaya menghurai misteri hantu Kak Limah tersebut? Temui jawapannya dalam ‘Hantu Kak Limah Pulang Ke Rumah’
 
 
 

Tuesday, December 7, 2010

"mayat pulang ke pangkal jalan"



salam...

Geng surau...cite di astro oasis..cite bersiri comedy bleh tahan la lawak dengan watak yg "SBRB"...bnde 2..2 la pengajaran slah 1 ustaz dlm cite ni iaitu "sombong, bongkak, riak ,belagak"..1 lg trademark called "steady aku"..hish2..mcm2 la..ok...ape kne mengena dgan mayat dlam tjuk 2. mayat a.k.a razif..seorg yg nkal yg suka mengenakn org kg sblum di sumbat dlm pusat pemulihan..last project dia..letupkn surau as-syakirin...Diantara kejahatan paling kejamnya iaitu meletupkan seekor kambing (janggut) kepunyaan Abang Abu salah seorang jiran yang juga penjaga surau as-syakirin.  Itu belum lagi termasuk beberapa aktiviti 'jahat'nya yang lain kepada orang kampung yang kini menghantui mereka sampai bila-bila....Sekali fikir watak anti-hero Razif sewajarnya ditakuti dan mungkin ironi untuk diangkat bagi sebuah siritv yang bertemakan keagamaan bertajuk Geng Surau? Mungkin ia berbunyi gelap ala-ala filem Castello atau Budak Kelantan?  selanjut nyer..tgok sendiri la yekk......

video

Sunday, December 5, 2010

PeNgenalAN sEDikIt TeNtaNG sEOraNg MuAlaF



Salam..i'm very interested about 1 person (mualaf), he has been called Sheikh Hussein Yee. here a simple background about Hussein Yee;

Born into a Buddhist family, Sheikh Hussain Yee embraced Islam at the age of 18. He pursued studies at the University of Madinah in Saudi Arabia majoring in Hadith. After graduating in 1978, he joined the organization called ‘Perkim', in Malaysia, which focuses on the well being of the new converts. Later he seconded as director of centre in Hong Kong. He then founded Al Khaadem with a group of volunteers in 1984.
He also studied four years under Muhammad Nasiruddin al-Albani, and has also had contact with the former Grand Mufti of Saudi-Arabia Ibn Baaz while studying at the University of Madinah. After studying in Saudi Arabia, Hussain Yee became involved in various organizations and now gives talks in the United Kingdom and other parts of Europe.which includes conducting summer camps by the invitation of local and international organizations. Furthermore, Hussain regularly appears on Peace TV whereby he gives many lectures.

video



Saturday, December 4, 2010

HaTi daLaM PeRSpeKiF IsLaM

Assalammualaikum..Allamdulillah di beri kesempatan utk menulis sedikit info untuk dikongsi bersama dengan rakan2..Hati disini sy takrifkn sebagai otak kedua manusia yg bisa mengawal tingkah laku,perwatakan dan percakapan seseorg itu. Menurut  Imam Gazali dalam Ihya Ulumuddin membuat bab khusus yang membahas Keajaiban Hati (`Ajaib al Qalb). Menurut beliau, kemualian martabat manusia disebabkn keinginan hati untuk mendekati Allah. beliau jg membahagikn hati kepada dua bahagian @ dua unit tentara (junudun mujannadah), iaitu unit yang dapat dilihat dengan mata kasar (anggota badan) dan yang kedua dapat dilihat dengan mata hati ( daya-daya); daya penglihatan, daya pendengaran, daya hayal, daya ingat, daya fikir dan daya hafal, yang bekerja dengan sistem yang sangat hebat dan hanya Allah yang mengetahui hakikatnya. Dari kombinasi ini dapat melahir kehendak (iradah), marah (ghodob), keinginan (syahwat), pengetahuan (ilmu), dan persepsi (idrak).

Kesakitan hati boleh dirawat melalui 5 perkara iaitu
  1. Baca Quran dan maknanya
  2. Solat malam dirikanlah
  3. Berkumpullah dengan orang-orang soleh
  4. Perbanyakkan berpuasa
  5. Zikir malam berpanjangan


     oleh itu marilah sme2 memelihara hati kita...wassalam..

    video





Friday, December 3, 2010

"rakyat selalu didahulukan"

Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG) dan gula naik mulai tengah malam ini. Ia berikutan keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi.

azlanPetrol RON95, dinaikkan 5 sen menjadikan RM1.90 seliter.
Dua hari lalu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. Kenaikan itu berikutan perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.

Harga diesel turut naik 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter manakala gas LPG juga naik 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram.
Harga gula pula naik 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.
azlan 
Semua harga baru berkuatkuasa pada jam 12.01 pagi esok. Ia didedahkan pada taklimat kepada editor di Putrajaya oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) .

Malaysiakini
turut dijemput ke taklimat itu melalui panggilan telefon tetapi wartawan kami dihalang memasuki ibupejabat Unit Kordinasi dan Pelaksanaan di Pejabat Perdana Menteri, kemudiannya tanpa sebarang alasan.

Pengumuman rasmi mengenai kenaikan harga barangan tersebut dibuat malam ini.

Kali terakhir harga barangan meningkat adalah pada 15 Julai lalu. Ia membabitkan kenaikan 5-dalam-1. Barangan yang terjejas itu adalah dua gred petrol, diesel, gula dan gas.

Thursday, December 2, 2010

"JASAD DAN RUH"


 Saat dan ketika jasad diuruskan, kemana pergi ruh..adakah masih ada perbualan antara manusia...tidak! saat itu terputus la segala amalan kecuali 3 amalan yg dibawa pergi iaitu sedekah jariah, anak yang soleh dan amal ibadat kita..kat sini aku kongsi ckit cerita untuk diri sendiri dan kawan2...

Sabda Rasulullah S.A.W :

"Wahai Aisyah, sesungguhnya sehebat-hebat keadaan mayat ialah ketika orang yang akan memandikan masuk ke rumahnya untuk memandikannya. Maka keluarlah cincin ketika masa remaja dari jari-jarinya dan ia melepaskan pakaian pengantin dari badannya. Bagi para pemimpin dan fuqaha, sama melepaskan serban dari kepalanya untuk dimandikan.

Ketika itu rohnya datang dan ia melihat jasadnya dalam keadaan telanjang dan dengan suara yang seluruh makhluk mendengar kecuali jin dan manusia yang tidak mendengar. Maka berkata roh :
"Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah, lepaskanlah pakaianku dengan perlahan-lahan sebab saat ini aku berehat dari kesakitan sakaratul maut."

Dan apabila air disiram maka akan berkata mayat :

"Wahai orang yang memandikanku, janganlah engkau menyiram air dalam keadaan yang panas dan janganlah pula dalam keadaan sejuk kerana tubuhku terbakar akibat keluarnya ruh."

Dan jika mereka memandikan, maka berkata roh :

"Demi Allah, wahai orang yang memandikan, janganlah engkau gosok tubuhku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh."

Apabila jenazah selesai dimandikan dan diletakkan pada kafan serta tempat kedua telapaknya sudah diikat, maka mayat memanggil :

"Wahai orang yang memandikanku, janganlah engkau kuat-kuatkan dalam mengafani kepalaku supaya aku dapat melihat wajah anak-anakku dan kaum keluargaku sebab ini adalah penglihatan terakhirku pada mereka. Pada hari ini aku dipisahkan dari mereka dan aku tidak akan dapat berjumpa lagi sehingga hari kiamat."

Apabila mayat dikeluarkan dari rumah, maka mayat akan menyeru :

"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi janda, maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim, janganlah menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari ini aku akan dikeluarkan dari rumahku dan meninggalkan segala yang kucintai dan aku tidak lagi akan kembali untuk selama-lamanya."

Apabila mayat diletakkan ke dalam keranda, maka berkata lagi mayat :

"Demi Allah, wahai jemaahku, janganlah kamu percepatkan aku sehingga aku mendengar suara ahliku, anak-anakku dan kaum keluargaku. Sesungguhnya hari ini ialah hari perpisahanku dengan mereka sehingga hari kiamat."

Sunday, October 24, 2010

doa pelindung diri dan keluarga

Doa Pelindung Diri dan Keluarga
Dengan nama Allah, yang tidak memberikan mudarat sesuatu dibumi juga dilangit dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui.

Daripada Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan - Syeikh Syuaib : Hasan, Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya"

Petua Beramal:
  1. Doa ini dibaca 3 kali di waktu pagi, insya-Allah sepanjang siang Allah s.w.t. selamatkan daripada sebarang kemudaratan. Jika dibaca 3 kali di waktu maghrib, insya-Allah sepanjang malam Allah s.w.t. selamatkan daripada sebarang kemudaratan.
  2. Bila hendak pergi ke suatu tempat yang berisiko/merbahaya, tempat kerja, bermusafir, balik kampong, hendak membuat sesuatu perkerjaan yang berisiko atau pulang kerumah daripada melakukan sesuatu perkerjaan yang berisiko, maka baca ayat ini 7 kali.
  3. Jika bacaan tersekat-sekat atau ada gangguan ketika membaca ayat ini, berehat dahulu. Setelah berehat baca lagi sehingga 7 kali bacaan lancar baru teruskan perjalanan atau perkerjaan tersebut.
  4. Lazimkan juga membaca surah al-Fatihah & ayat Kursi setiap kali selepas solat 5 waktu.
"...hanya padaMu sahajalah kami SEMBAH, dan hanya padaMu sahajalah kami mohon PERTOLONGAN" (Al-Fatihah, ayat 5)

Friday, October 8, 2010

JaNIn SUjud BiLA meNdeGAr aYAt AL-QurAn

video

SuJudLAh WaHAi MAnuSIA

salam utk teman2..treat kali ni ingin berkongsi srba sedikit kelebihan dalam sujud. pernahkah kita berfikir untuk ape dan knp kita sujud. dlam 1 ari siap org muslim x krg di 34 kali sujud. apekah erti sujud??? sujud bererti kita sujud, akur dan taat kepada Allah. kita merendahkn diri kita pada yg mencipta kita bukan seperti iblis yang tidak mahu sujud kerana takabbur

Syarat sujud

1.Sujud atas 7 anggota
dahi
2 tapak tangan
2 lutut
2 perut jari kaki kanan dan kiri

2.Mesti tomaniinah (berhenti sekadar subhaanaLLaah)

3.Punggung ditinggikan dari kepala

4.Dilepaskan kepala agar dahi terkena tempat sujud betul-betul
jangan ditahan hanya sekadar antara bersentuh dan tidak

Dalam kitab lama menyebutkan begini "Berat kepala mengenai tempat sujud" atau ditekan sedikit dahi tu bukan tekan betul-betul maksudnya jangan digagahi dan menahan dahi dari terkena tempat sujud seadanya.


kita melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.
Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:
  1. membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
  2. membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
  3. melegakan sakit hernia. (burut)
  4. mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
  5. melegakan paru-paru daripada ketegangan.
  6. mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
  7. kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.
  8. meringankan bahagian pelvis.
  9. memberi dorongan supaya mudah tidur.
  10. menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.
  11. pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatic memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
  12. bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
  13. mengurangkan kegemukan.
  14. pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).
  15. organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
  16. mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.
Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya. Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala danmigrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.
Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Thursday, October 7, 2010

doa malaikat &,pahala besar buat jemaah bersolat di saf depan

Kita biasa melihat jemaah yang memenuhi saf depan ketika bersolat jemaah di masjid atau di surau, kebanyakannya terdiri daripada golongan warga emas. Kalau ada anak muda sekali pun, maka ia boleh dihitung dengan jari.

Yang muda, yang gagah bertenaga dan belia remaja santai lebih selesa bersolat di barisan saf belakang. Tahukah kita bahawa beruntungnya jika kita bersolat di saf paling hadapan kerana kita akan didoakan oleh malaikat dan mendapat ganjaran pahala besar di sisi Allah SWT.

Rasulullah SAW ada berpesan kepada kita semua: “Sesungguhnya Allah SWT dan malaikat berselawat kepada orang yang berada di saf yang pertama.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban). Inilah bukti anjuran Islam dalam menggalakkan umat agar berebut untuk menunaikan solat di barisan pertama.

Kemudian Rasulullah SAW juga mengatakan bahawa jika manusia mengetahui fadilat bersolat di saf hadapan, nescaya mereka berebut-rebut untuk mendapatkan tempat. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Seandainya manusia mengetahui keutamaan yang ada dalam azan dan saf pertama, kemudian untuk mendapatkan itu mereka harus mengundi, nescaya mereka akan mengundi untuk mendapatkannya.” (Hadis riwayat Bukhari).
Jadi, seharusnyalah kita sebagai umat Islam bermotivasi untuk berada di saf depan ketika melaksanakan solat berjemaah. Sekarang marilah kita secara jujur meninjau keadaan di masjid dan surau ketika ini yang menunjukkan betapa ramai di kalangan kita sudah tidak menghiraukan akan pesanan Nabi kita agar mengambil peluang untuk berada di saf depan.


Dalam keadaan dewasa ini, kita terpaksa akui bahawa kebanyakan daripada kita sudah tidak mementingkan kelebihan berada di saf depan ketika menunaikan solat. Apa yang penting, asalkan solat berjemaah saja?
Marilah kita ghairah untuk merebut tempat di saf pertama setiap kali mendirikan solat berjemaah. Tanamkan azam yang mantap supaya kita tidak ketinggalan saf itu. Untuk menjayakan visi itu maka hendaklah kita segera ke masjid untuk solat berjemaah.

Marilah kita hayati peringatan Nabi SAW ini: “Sebaik-baik saf orang lelaki ialah yang pertamanya dan yang paling buruk ialah yang terakhir, dan saf wanita yang terbaik ialah yang terakhirnya dan yang paling buruk ialah yang paling hadapan.” (Hadis riwayaat Abu Daud, At-Tirmidzi).
Ini ada satu kisah bagaimana Nabi SAW mendidik sahabat dalam mengerjakan solat berjemaah. Daripada Sa’ed Al-Khudry R.A. bahawa Rasulullah SAW mendapati ada di kalangan sahabatnya melambat-lambatkan diri mereka untuk menyertai saf pertama, lantas Baginda SAW mengingatkan mereka:
“Ke hadapanlah kamu dan sempurnakanlah (saf) bersama denganku, akan datang selepas kamu satu kaum yang berterusan ke belakang (meninggalkan saf yang pertama) sehingga Allah akhirnya memasukkannya ke dalam neraka.” (hadis riwayat Muslim). Perhatikan baik-baik akan sabda Nabi SAW itu. “….akan datang selepas kamu satu kaum yang berterusan meninggalkan saf yang pertama…”. Mungkin kitalah kaum yang dikatakan Nabi SAW itu? Fikir dan renungkanlah.
Dalam sebuah hadis lain Nabi SAW ada mengatakan: “Hadirilah solat Jumaat, dan hampirilah imam kerana sesungguhnya seorang lelaki itu akan berterusan menjauhkan sehingga ia akan dilambatkan daripada memasuki syurga walaupun ia memasukinya.” (Hadis riwayat Imam Ahmad).

Sewajarnya pesanan Nabi SAW itu menjadi pedoman buat kita supaya tidak membiarkan diri memilih saf belakang untuk bersolat jemaah di masjid. Jangan biarkan diri kita berasa selesa dan seronok bersolat di saf belakang, sebaliknya mulalah memilih dan segera mara ke saf paling depan dan hampir dengan imam.
Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa solat berjemaah yang berkualiti ialah solat seseorang yang di saf paling hadapan. Inilah golongan yang didoakan malaikat dan mendapat jaminan ganjaran pahala yang besar di sisi Allah.

Tuesday, October 5, 2010

Memakai Wangian Bagi Wanita

Masalah ini adalah sesuatu yang telah umum berlaku pada zaman sekarang, walaupun ada peringatan keras dari Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam dalam sabdanya:

"Barangsiapa di antara wanita yang memakai wangian, kemudian berjalan di tengah kaum lelaki, agar mereka mencium bau (wangi)nya, maka ia adalah sama dengan berzina." (H.R. Ahmad)

Pada sebahagian wanita terdapat sikap lalai dan tidak peduli yang menjadikannya menganggap mudah masalah ini, baik ketika bersama pemandu, penjual atau penjaga sekolah.

Bukan hanya peringatan di atas, bahkan syari'ah Islam memaksa wanita yang memakai wangian dengan perintah mandi seperti mandi junub, apabila hendak keluar rumah meskipun ke masjid, sebagaimana dalam sabda Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam:

"Barangsiapa di antara perempuan yang memakai wangian, kemudian keluar menuju masjid, supaya dicium bau (wangi)nya, tidak akan diterima solatnya hingga ia mandi seperti mandi junub (besar)." (H.R. Ahmad)

Maka kepada Allah tempat berlindung dari (tingkah laku wanita) yang memakai wangi-wangian dalam majlis-majlis perkahwinan dan lainnya, dan memakai wangian (perfume) yang kuat baunya dan berada di pasar-pasar, alat-alat pengangkutan, tempat-tempat awam dan bahkan di masjid-masjid pada malam-malam bulan Ramadhan. Syari'ah Islam telah mengatur bahawa perfume wanita adalah yang berwarna dan tidak berbau.

Kita memohon kepada Allah semoga Dia tidak mengutuk kita, dan semoga orang-orang soleh lelaki dan perempuan tidak dibebani dosa disebabkan kelakuan orang-orang jahil lelaki dan perempuan, dan semoga Allah membimbing kita semua menuju jalanNya yang lurus, amiin...

Sunday, October 3, 2010

try this to test your brain...

Short Neurological Test

1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

2- If you already found the C, now find the 6 below.

99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
69999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999

3 – Now find the N below. It’s a little more difficult.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you’re far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!

_______________________________________________________________________________
part 2
eonvrye that can raed this rsaie your hnad.

To my ‘selected’ strange-minded friends:
If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with ‘yes’ in the subject line.

Only great minds can read this
This is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too

Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

MudAhnYE MeNGeluH, SUkaRnYE BeRsyUkuR

Begitu mudah sekali melontarkan keluhan. Keluhan demi keluhan keluar dari bibir tanpa disedari. Kita mengeluh atas perkara-perkara yang remeh. Kita mengeluh atas perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah. Kita mengeluh dan asyik mengeluh. Andai dapat ditukar setiap bait keluhan itu kepada wang ringgit, pasti terbasmi kemiskinan di muka bumi. Namun hairan, Kita mengeluh tatkala kita ditimbuni dengan pelbagai kesenangan.
Kita mengeluh kerana makanan kegemaran tidak disediakan, sedangkan perut semakin memboyot kekenyangan. Kita mengeluh kerana kepanasan, sedangkan angin semula jadi disediakan tanpa bayaran. Kita mengeluh atas sekelumit kekurangan, sedangkan kelebihan sebanyak buih dilautan dibiarkan.

Allah s.w.t berfirman “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya” (An-Nahl: 18). Di saat kita tenggelam dalam keluhan diri sendiri, pancaindera kita tidak lagi mampu memainkan peranannya untuk melihat, mendengar, merasai dan menghayati pemberian Allah yang tiada henti-hentinya. Lantaran itu, begitu sukar sekali untuk menyebutkan kalimat Alhamdulillah sebagai tanda kesyukuran seorang hamba kepada khaliqnya. Itulah hakikitnya. Memang manusia sentiasa leka dan lupa. Manusia mempunyai keinginan yang tiada batasan. Manusia tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki..Kecuali orang-orang yang bersyukur.


Pada zaman Sayyidina Umar al-Khattab, ada seorang pemuda yang sering berdoa di sisi Baitullah yang maksudnya: “Ya Allah! Masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit” Doa beliau didengar oleh Sayyidina Umar ketika beliau (Umar) sedang melakukan tawaf di Kaabah. Umar berasa hairan dengan permintaan pemuda tersebut. Selepas selesai melakukan tawaf, Sayyidina Umar memanggil pemuda berkenaan lalu bertanya:

“Kenapakah engkau berdoa sedemikian rupa (Ya Allah! masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit), apakah tiada permintaan lain yang boleh engkau mohon kepada Allah?” Pemuda berkenaan menjawab: “Ya Amirul Mukminin! Aku membaca doa berkenaan kerana aku (berasa) takut dengan penjelasan Allah seperti firman-Nya dalam surah al-A’raaf ayat 10 yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami (Allah) telah menempatkan kamu sekelian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi (sumber/jalan) penghidupan. (Tetapi) amat sedikitlah kamu bersyukur” Aku memohon agar Allah memasukkan aku dalam golongan yang sedikit, iaitu (lantaran) terlalu sedikit orang yang tahu bersyukur kepada Allah” jelas pemuda berkenaan. Mendengar jawapan itu, Umar al-Khattab menepuk kepalanya sambil berkata kepada dirinya sendiri: “Wahai Umar, alangkah jahilnya engkau, orang ramai lebih alim daripadamu”
SubhanaLlah. Semoga kita semua termasuk ke dalam golongan yang sedikit ini, Amin…


Jadi, sama-samalah kita membina tekad untuk membanteras keluhan dan meningkatkan kesyukuran kerana Dia telah berjanji “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Ibrahim: 7)

Wednesday, September 29, 2010

Pada debar yang sembunyikan rahsia hat

Pada debar yang sembunyikan rahsia hati
hanya kornea bicara
hanya kanta menepis
tempias rindu ini
...kerana bibir bak tebing
menepis liur yang hilang
kemana?entah hilang dalam diam

pada debar yang sembunyikan rahsia hati
getaran jantung saat itu bagai mati
masih bernafaskah aku?
hanyut aku tanpa dibasahi
lemas aku tanpa sesak
debar aku tanpa degup
gugup aku tanpa mu

pada debar yang sembunyikan rahsia hati
pandanglah fahamilah
aku tidak mampu
aku hampir kalah
bukan hari ini
tapi aku nanti
menanti
fahamkah aku?
fahamkah mereka?
fahamkah dia...?

pada debar yang sembunyikan rahsia hati
walau ia kini semalam
walau kini aku masih kelmarin
aku tersenyum kerana semalam
aku menangis kerana hari ini
aku masih sendiri

pada debar yang sembunyikan rahsia hati
terima kasih pada jiwa yang memahami
kerana aku tak mampu meluahkan
kerana kau mewakiliku
terima kasih Tuhan
ada yang memahami ku...

Sunday, September 19, 2010

hAri RaYa

selamat mnyambut ari raya....smoga ari raya thun ini bermakna untuk sme dan keberkatan bulan ramadhan berkekalan hingga ke ramadhan yg akan dtg...insyaAllah. trek ni ak raya dgan pelbagai rinangan dan cobaan Allah..alhamdulillah Allah kurnia kn ak kekuatan untuk mengrungkai ape yg tlah tersimpul sjak bethun2 dlu...

Ya Allah, sungguh hebat cobaan mu pada ak yg ingin dkat pada mu..namun begitu ak redha dgan ketentuan mu kerna ku tahu di situ ada terselit kemanisan yg ak sndiri pun tidak myangka...ko uji ak kerana  kamu syg akan ak..ujian mu mmbuat ak tidak leka dgan habuan dunia yg semakin hari semakin meracuni jiwa ku ..

ak th kdang2 ak leka dngan kenikmatan dunia, ak hidup dlam keadaan selasa lantas ak lupa utk mengingati mu..ble kau uji dgan kesusahan ak tringan pd mu.."adakah ak ini trgolong brsama hamba2 mu yg taat", terpikir seketika ble ku mgenagkn diri ku yg serba kekurangan...minitis sdikit demi sedikit air mata mngenangan sikap ak "hodoh"...

ak menadah tgan momohon keampunan..mengharapkn pengampunan dr mu.." Ya Allah, hamba mu ini kedil lg hina ya Allah...ak mohon keampunan mu ya Allah..berikan la ak petunjuk, tjukkn la ak jlan yg lurus ya Allah iaitu jlan2 org yg kau rahmati..ya Allah jgn sesekali ko pesongkan ati hamba mu ini dr agama mu dan jgn kau biarkn hamba mu ini putus drp rahmat mu..engkau la tuhan tempat ak mengadu dan membisik khabar ati ku bila dlam kekilafan.. ya Allah hamba mu ini telah menzalimi diri hamba mu sndiri...oleh itu kau ampuni la daku..", cucuran air mata ku minitis menbasahi sejadah..ak sujud pada mu mrendahkn diri memohan keampunan..smoga engkau mendegar bisikan ati ku ini..

kini ku kembali ke alam pembelajaran ku setelah beberapa ari beraya..smoga ku x lupa dgan kemanisan yg ko berikn beberapa ari lalu..ko tlah makbulkn doa ku pada malam tersebut...ku sgguh terharu dgan kurniaan mu..smoga ape yg telah brlalu dan berteruskn kebahgian n brkekalan rahmat mu hingga ke hujung nyawa,..insyaAllah.. segala puji bg Allah tuhan sekelian alam..

Saturday, September 18, 2010

konvoi

konvoi blek shah alam...bse berdua jer..kali ni lain skit..beramai2...best gak ramai2 ni...lbih kurang 8 buah moto gak la blek shah alam..yg mne jmper kat stesen minyak n nk bleh shah alam gak ak kte sapu gak la..xde hal pun..yg mne msuk dlam gmbr ni bersyukur la yek..muka ak pun xde..ad moto pun jadi la...cam ni la bdak pantai timur blek KL kut..berterabur atas highway..haha..

moto pun cmpur2..laju skali catak la..bdak kelate..then follow la  ngan beberape lc, wave n ex5..
ex5 pun dok kurang hebak gop..follow rapat lc...cme ble dok org pcut 150..xdok hal la kne kne tggal gop..doh meta 120 jer..hehe..nguapat cket..
ni hah bdak kelate..alang isi minyak jd camera meng ar sebetor..


beloh knan ni 2 butir lc hok ngancam...nembor giler ar laju..abis tggal anak2 wek....gmbar pun dok byk cite pun dok byok..upload jer la mne yg ada..haha...

Sunday, September 5, 2010

perbezaan lelaki dan wanita

1. Wanita menarik nafas lebih kerap daripada lelaki, manakala lelaki menarik nafas lebih dalam daripada wanita.

2. Sistem badan lelaki dan wanita pun tidak sama. Lelaki lebih banyak memerlukan oksigen berbanding wanita supaya mereka dapat menukarnya menjadi tenaga.

3. Kulit lelaki lebih kasar, kulit perempuan lebih halus.

4. Perempuan lebih halus suara berbanding lelaki yang kasar dan besar suaranya.

5. Lelaki memiliki tulang anggota yang lebih panjang berbanding wanita. Tulang wanita bukan sekadar lebih kecil malah susunannya berbeza disebabkan wanita diciptakan Tuhan dengan struktur tubuh bagi melahirkan anak.

6. Demikian juga pada segi psikologi, wanita secara umum lebih bersikap mudah mengikut kata hati, lebih berminat kepada cinta dan kasih sayang dan hubungan perasaan.

7. Apabila mengamati benda, kedua-duanya juga berbeza. Lelaki lebih menggunakan pengamatan tumpuan. Manakala wanita menggunakan lebih pengamatan luas dan membesar. Pengamatan lelaki ibarat cahaya laser yang menumpu kepada sesuatu objek. Manakala, pengamatan wanita ibarat lampu suluh, yang membuka; menampakkan banyak benda.

8. Wanita mahu mengambil tahu semua perkara. Daripada perkara kecil sehingga perkara besar. Sementara lelaki hanya menumpukan kepada matlamat utama;

9. Cuba perhatikan kepada wanita, apa yang mereka bawa apabila berjalan keluar rumah. Tengok sahaja pada beg tangan mereka. Lebih besar daripada lelaki. Lelaki membawa beg kecil sahaja. Di dalamnya hanya ada lesen kenderaan, duit, surat-surat penting dan kad kredit bank. Dalam beg tangan wanita semuanya ada. Di dalam beg tangan perempuan ada dompet duit, kad kredit, buku bank, buku cek, ada alatan make-up, cermin, sikat rambut, tisu muka, pengetip kuku, kunci pen, pensel, ubat sakit kepala, gambar suami, gambar anak, cermin mata hitam, buku telefon, tuala ehem.. ehem...dan macam-macam lagi.

10. Kenapa sedemikian dilakukan oleh wanita? Jawabnya kerana wanita memikirkan pelbagai kemungkinan perkara yang boleh berlaku. Mereka lebih peka, apabila sesuatu terjadi, persediaan sudah pun dilakukan. Ini bermakna pemikiran dan penumpuan wanita lebih lebar.

11. Pada lelaki, cukup dengan lesen memandu dan duit. Sebab mereka mahu sampai ke matlamat. Duit untuk membeli. Lesen memandu supaya selamat daripada disoal polis.

Demikianlah perbezaan yang wujud antara lelaki dan wanita. Kerana itu, tidak hairan apabila suami isteri ini melihat banyak perkara secara berbeza. Urusan-urusan rumah tangga kadang-kadang ditangani secara berbeza. Contohnya, suami isteri yang kedua-duanya bekerja, mereka terpaksa keluar dari rumah awal 2 pagi.

Dalam banyak hal, wanita bekerja yang paling kerap bersungut. Suaminya, apabila keluar sahaja dari rumah, yang dibawa hanya kunci kereta, masuk dalam kereta dan hidupkan enjin, kemudian tunggu isteri. Matlamat mereka ke pejabat. Manakala si isteri, memikirkan apa yang anak bawa ke sekolah, baju di ampaian siapa hendak ambil, anak belum pakai baju lagi, anak belum makan lagi. Kalau bolehnya, dia mahu memikirkan semua benda, kerana padanya, apabila sesuatu terjadi, bagaimana kesudahannya? Biar lewat ke tempat kerja, asalkan semuanya beres.

Apabila si suami dan si isteri ke kompleks membeli belah. Si isteri, apabila masuk sahaja ke pusat membeli belah dia melihat banyak benda dahulu, satu persatu, perlahan-lahan, dari atas ke bawah, kain ini dipegang, diperhatikan digeselkan. Kemudian pegang pula kain lain, selepas berjam-jam barulah dibuat pilihan membeli.
Pendek kata, si suami yang menjadi pengikut setia mudah bosan. Bagi lelaki apabila hendak membeli sesuatu, terus dituju ke tempat yang ingin dibeli dan membeli. Membeli belah pada lelaki tidak mengambil masa yang lama seperti perempuan.

Contoh-contoh tersebut menunjukkan wanita mengamati sesuatu berbeza daripada lelaki. Sebab itu, jangan bergaduh selepas membeli belah, jangan bergaduh ketika mahu ke tempat kerja. Si isteri jangan putus asa melihat si suami, apabila keluar sahaja dari rumah terus masuk kereta.Tanpa mengangkat botol susu anak, kain lampin anak, dan berbagai lagi untuk dibawa ke rumah pengasuh.
Akuilah kita berbeza. Perbezaan bukan untuk bermusuh, sebaliknya bagi saling membantu dan berkasih sayang. Kerana kita berbeza, kita lebih berkasih sayang.

Jangan disebabkan perbezaan pada cara berkasih sayang antara lelaki dengan seorang wanita, maka timbul krisis rumah tangga berpuluh tahun. Tentulah kerana perbezaan yang ada antara kita itu, maka kita lebih berkasih sayang.

Kerana itu, kita berbeza supaya saling sayang menyayangi.

Thursday, September 2, 2010

adakah peniggalan ini membawa kelebihan.....

sedar x sedar dh dlm sepuluh terakhir ramadhan..aper kah puasa pd thun ini memberi makna atas ku..tah la aku pun xth..tp rse sdih jer..xde dh bulan yg terindah selain bulan ramadhan ini..ble mngenangkn nsib yg mendatang mmpukah ak n bersediakh ak untuk lulus ujian ni..apekah dosa ak diampunkn..apekah ak dipertemu kn malam yg semua org kejar..malam aperkah itu..mlam lailatul qadar iaitu malam seribu bulan..malam yg pernuh rahmat dan pengampunan dari Allah.. 

Pada malam itu, turun para malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikutnya)’-(Surah al-Qadar).Malam itu penuh dengan kesejahteraan hingga terbit fajar (Surah al-Qadar). Dalam hubungan ini Rasaulullah s.a.w bersabda : “Pada tiap- tiap malam Lailatul-Qadar itu, Allah menurunkan rahmat yang meliputi sekelian mukmin di atas muka bumi ini dari timur ke barat. Selebihnya diperintahkan Allah kepada Jibril agar diberikan kepada bayi yang lahir pada malam itu samada oleh ibu yang Islam atau Kafir”. ( Kitab Durrah al – Nasihin ).

mak aiii...terharu nyer...baik sugguh mu pada umat-umat mu..engkau memberi masa untuk hamba2 mu beribadat lantas pahala itu diganti kan pada dosa2 yang telah la..tp ak isan lemah yg sentiasa melakukan kesalahan..Ya Allah hamba mu ini lemah,kedil dan bodoh yg x susah membezakn permata atau pun kaca..Ya Allah ampuni lah ak dan rahmati lah keluarga ku..

Wednesday, September 1, 2010

kerana bulu mata ku....

Diceritakan pada Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.

Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan."
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dijebloskan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengh malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke surga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni surga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga karena pertolongan selembar bulu mata."

Alahai kedai RM2

suasana kedai mkan rm2 di sek 7 shah alam..murahyer mmg x meragukn la..dh nme kdai  2 ringgit..sdap la student2 duk sek 7 mkan murah..

2 ringgit?? ape yg bleh dapat ngan harga 2 kat kdai mkn..?? cilap2 lauk ayam seketul..haha.. tp kat cni bleh dpat complete set makanan, ada air, lauk, syur dan kuih..

ramai duk sah kre ar..kul 6.30 pm dh penuh.. maybe bulan pose kut..kdai ni bleh tampung dalam 150 org jer..xde la ramai sgt..

sape yang xpernah mkn bleh try..not bad la makanan dia...xleh nk komen2..nme pun dh 2 ringgit. kat cni nk mkan kne beratur pas2 pinggan dan gelas kne ar bsuh sendiri.. stakat basuh pinggan n gelas keje simple jer 2..

setiap yg baik msti ada jgk yg cacat cela kn..hiburan itu bgus tp biar la brtempat..lagu yg dipasang biar la bertema kn..dah la bulan pose psang la org mengajiker aper ke..bkan ker diantara waktu mustajab doa ketika hendak berbuka..

aper2 pun thanx pada toke kdai....hehe

Saat indah bersama teman

tanggal 31 ogos 2010, bersamaan 21 ramadhan..majlis berbuka puasa bersama-sama teman perjuang...terasa indah dia hati bersama-sama menikmati juadah berbuka puasa.

tapi cukup ker sekadar berbuaka bersama tapi tidak bersama-sama menunaikan tanggungjawab kte sebagai hambanya.. 

majlis diteruskan lg dengan menunaikan solat magrib berjemaah..Alhamdulillah, tempat solat pun not bad...dalam kelas ada air cond lagi.

lepas solat makan lagi..hish2.. mewah betul..nk pecah perut rse nye..ops...keterlaluan ni berbuka..ok la kut sebelum solat magrib mkan kuih muih jer..

majlis diteruskan lg dengan solat isyak dan terawih..solat di imamkan oleh syafiq..masyaAllah bagus...memang x salah pilih ar..

yang berbaju biru akt tgh tu tok imam kte.. sembang un sembang gak..ketua project x diperkenalkn pun..ketua project kecik jer orang nye..tp dia la yang menjayakn program ni degan sokongan rakan2 yang lain..ketua project yg baju merah paling kiri (nor adilah). bersama dia 2 la ajk2 lain..nk cite panjang sgt...hehe

majlis malam 2 diakhiri dengan moreh..moreh pun bleh tahan gak..mkan sate dan dadih 2..cukup la ckit2 cite..kongsi skit2 kegembiraan..

Sekadar Renungan

Wahai saudaraku..!!

Hidup di dunia ini di ibaratkan Seorang lelaki yg sedang dalam perjalanan dengan sebuah kendaraan bersama istri dan anak2 nya.

ditengah perjalanan ia dihentikan oleh seorang yg menghadangnya di perjalanan

lelaki (sang ayah) bertanya:

siapakah kamu..?

dia menjawab: aku adalah wang (harta)..!!

maka lelaki itu bertanya kepada istri dan anak2 nya,

apakah kita ambil harta ini dan membawanya dalam perjalanan kita..?

mereka menjawab: Yaa.. tentu saja, sebab dengan harta kita akan dapat berbuat apa saja dan mendapatkan apa saja yg kita inginkan..!!

maka merekapun mengambil harta itu dan membawanya serta dalam perjalanan mereka,

lantas mereka meneruskan perjalanan, kendaraan mrk pun berjalan hingga mereka bertemu dengan seorang yg menghadang di jalan,

lelaki(sang ayah) pun bertanya,

siapakah kamu..?

dia menjawab, akulah pangkat / kekuasaan, kedudukan dan kemegahan..!!

maka iapun kembali bertanya kepada istri dan anak2nya,

apakah kita ambil kekuasaan ini dan membawanya dalam perjalanan kita..?

dan kembali mereka menjawab:

Yaa.. tentu saja, kerana dengan kekuasaan, kita akan dapat berbuat apa saja dan mendapatkan apa saja yg kita inginkan..!!

Maka dengan penuh semangat dan usaha keras merekapun mengambil (membawanya) serta dalam kendaraan mereka,

dan demikianlah, dalam perjalanan mereka bertemu dengan banyak orang, yg terdiri dari nafsu, kenikmatan, dan berbagai keindahan dunia yg menggiurkan.

hingga merekapun bertemu dengan orang yg lain,

maka lelaki (sang ayah) itupun bertanya,

siapakah kamu..?

orang itu menjawab, Aku adalah agama..!!

maka dengan serentak mereka (lelaki, istri dan anak2) berkata, saat ini belum waktunya, yg kami perlukan adalah dunia dan segala kenkmatannya, dan agama hanya akan menyusahkan kita, mengharamkan kita dari bermacam kesenangan, dan mengharuskan kita sholat, puasa malah menyuruh kita pergi haji, dan sebagainya,

Atau biarlah nanti saja (bila2) kita akan kembali lagi untuk mengambil (membawa) agama bersama kita..

maka merekapun mengabaikan bahkan meninggalkan agama (tidak membawanya serta) dalam perjalanan mereka. Dan merekapun meneruskan perjalanan,

kendaraan mereka pun terus berjalan, hingga tanpa di sangka2 seorang petugas menghadang, memberhantikan kendaraan mereka, dan memaksa sang ayah untuk turun dari kendaraan sambil berkata, berakhir sudah masa (perjalanan)mu, kamu harus turun, dan mari ikut aku..!! seru petugas itu.

sang ayah bertanya, siapakah kamu..?

petugas itu menjawab: Akulah Maut yg engkau sentiasa lari dan menghidariku,

apakah kamu telah membuat persiapan (bekal) untuk bertemu denganku, aku periksa agamamu adakah kamu membawanya serta dalam perjalananmu..??

sang ayah berkata, Tidak, aku telah mengabaikan dan meninggalkannya, maafkan aku. Atau berilah aku kesempatan untuk kembali lagi mengambil agama yg telah aku tinggalkan dalam perjalananku,

Dengan tegas petugas itu berseru. Tiada lagi kesempatan bagimu, kamu tidak lagi boleh memohon maaf atau kembali lagi untuk mengambil agama yg seharusnya kamu bawa sebagai bekal di akhir perjalananmu.

tapi aku telah membawa istri, anak2, harta,pangkat (kedudukan) dan sebagainya yg sentiasa menemaniku, kata sang ayah.

itu semua tiada bermanfaat lagi buatmu. Hanya agamalah yg bermanfaat di hadapan Tuhanmu..

Mari ikut aku.. Seru petugas itu.

Sang ayahpun tak kuasa menolaknya.

sejenak ia menoleh (memandang) kendarannya, istrinya menggantikannya sebagai pengemudi, kendaraan itupun berjalan tanpa seorangpun yg ikut turun untuk menemani lelaki (sang ayah) itu..

Tuesday, August 31, 2010

nasihat luqmanul hakim

1. Hendaklah engkau selalu berada di majlis para ulama' dan dengarlah kata-kata para hukama (orang yang bijaksana), kerana Allah menghidupkan jiwa yang mati dengan hikmat sepertimana menghidupkan bumi yang mati dengan hujan yang lebat.

2. Janganlah engkau jadi lebih lemah daripada seekor ayam jantan, ia telah berkokok pada waktu pagi hari sedangkan engkau pada ketika itu masih terbaring di atas katilmu.

3. Janganlah engkau menangguhkan taubat kepada Allah kerana mati itu akan datang tiba-tiba.

4. Dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak orang sudah ditenggelamkannya. Oleh itu, jadikanlah taqwa sebagai kapalnya.

5. Pukulan bapa ke atas anaknya bagaikan air menyirami tanaman.

6. Tiga orang yang tidak dapat dikenali melainkan pada tiga keadaan. Orang yang lemah lembut melainkan ketika marah, orang yang berani melainkan ketika berperang dan saudara maramu melainkan ketika engkau berhajat dan memerlukan pertolongan daripadanya.

7. Sesungguhnya dunia ini sedikit sahaja, sedangkan seluruh umurmu lebih sedikit daripada itu. Manakala umurmu yang masih berbakti lagi amat sedikit daripada yang lebih sedikit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...