Tuesday, October 5, 2010

Memakai Wangian Bagi Wanita

Masalah ini adalah sesuatu yang telah umum berlaku pada zaman sekarang, walaupun ada peringatan keras dari Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam dalam sabdanya:

"Barangsiapa di antara wanita yang memakai wangian, kemudian berjalan di tengah kaum lelaki, agar mereka mencium bau (wangi)nya, maka ia adalah sama dengan berzina." (H.R. Ahmad)

Pada sebahagian wanita terdapat sikap lalai dan tidak peduli yang menjadikannya menganggap mudah masalah ini, baik ketika bersama pemandu, penjual atau penjaga sekolah.

Bukan hanya peringatan di atas, bahkan syari'ah Islam memaksa wanita yang memakai wangian dengan perintah mandi seperti mandi junub, apabila hendak keluar rumah meskipun ke masjid, sebagaimana dalam sabda Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam:

"Barangsiapa di antara perempuan yang memakai wangian, kemudian keluar menuju masjid, supaya dicium bau (wangi)nya, tidak akan diterima solatnya hingga ia mandi seperti mandi junub (besar)." (H.R. Ahmad)

Maka kepada Allah tempat berlindung dari (tingkah laku wanita) yang memakai wangi-wangian dalam majlis-majlis perkahwinan dan lainnya, dan memakai wangian (perfume) yang kuat baunya dan berada di pasar-pasar, alat-alat pengangkutan, tempat-tempat awam dan bahkan di masjid-masjid pada malam-malam bulan Ramadhan. Syari'ah Islam telah mengatur bahawa perfume wanita adalah yang berwarna dan tidak berbau.

Kita memohon kepada Allah semoga Dia tidak mengutuk kita, dan semoga orang-orang soleh lelaki dan perempuan tidak dibebani dosa disebabkan kelakuan orang-orang jahil lelaki dan perempuan, dan semoga Allah membimbing kita semua menuju jalanNya yang lurus, amiin...

2 comments:

Unknown said...

i have to change...:)thank you.

Akhi Nuramal said...

insyaAllah..thanx for leave a msg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...