Wednesday, October 12, 2011

"Wahai Hati, engkaulah Segala Puncanya"


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, entry kali ini menceritakan sedikit tentang satu benda yang manusia sekarang tidak kisah dan malah tidak ambil tahu pun pasal benda ini. mereka merasakan mereka aman dengan tikahlaku mereka. benda ini selalu diperkatakan dan benda ini adalah "HATI". 

Saya teringat pada sabda Rasulullah s.a.w yang berbunyi; "Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada segumpal daging. Apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad tersebut. Namun apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad tersebut. ketahuilah bahawa segumpal daging itu adalah hati" -hadis riwayat Muslim.

Bedasarkan hadis tersebut, hati merupakan organ penting yang mampu mengawal perilaku seseorang. jika zahirnya kurang maksudnya dalamannya juga kurang. kita cuba renungkan ayat ini;

"Alah orang pakai tudung bukannya baik sangat, busuk hati gak. kami tak pakai tudung tapi hati kami baik"

Kita sudah biasa dengan jawapan ini, bila kita menegur dan inilah jawapannya. bukan niat untuk mengata atau mengutuk tetapi ini sudah jelas menunjukkan hati mereka ini masih ada titik hitam. jika masih berterusan makin bertambahlah bintik-bintik hitam ini lalu gelap hati mereka untuk menerima hidayah Allah.

Dari Ahmad Ath-Thabrani dalam satu riwayatnya, Rasulullah s.a.w telah membahagikan hati itu kepada 4 jenis iaitu;

1. Hati Hidup dan Sempurna atau selamat Sejahtera – ialah hati yang tenang diselaputi dengan iman dan dipenuhi dengan cahaya.Yakin dan Ikhlas serta dipenuhi dengan cinta kepada Allah SWT. Mencintai apa sahaja yang Allah Cintai serta Redha kepada Allah SWT.

2. Hati Mati- ialah hati yang dipenuhi dengan kegelapan dan bersifat ganas, seperti rumah yang ditinggalkan dan didiami oleh syaitan, dipenuhi dengan sifat munafiq, kafir dan maksiat. hatinya adalah seperti hati orang kafir.

3. Hati Sakit- ialah hati yang becampur sifat iman dan munafik. Imannya sentiasa berubah, kadang-kadang menjadi munafiq dan kadang-kadang berminat kepada Islam, Hatinya sentiasa dibelai dengan nafsu, bergelombang dengan fitnah dan tergoda dengan syaitan, ia adalah hati yang terlalu lemah iman.

4. Hati yang Kosong- apa jua diisi ia tidak membawa apa-apa faedah,tidak mengenal kebaikan dan tidak mengenal kejahatan, apa yang menjadi matlamatnya adalah nafsu semata-mata, inilah hati orang munafiq.

Kebiasaan hati manusia ini cenderong kepada hati yang ketiga iaitu hati sakit. hati ini merupakan hati yang sifatnya bercampur aduk ciri-ciri orang beriman dan orang munafik. sebagai contoh, seorang pemuda yang melakukan kebaikan kerana Allah dan menyokong program maksiat kerana ikutan nafsu.

Jika kita tergolong sebagai manusia yang mempunyai hati sebegini haruslah berwaspada. sebab apa bila tiba saat ajal menjemput dimanakan sifat hati kita ketika itu, beriman ataupun munafik. jika munafik, sia-sialah kehidupan di dunia ini ataupun sebaliknya.
Sentiasalah, merubat hati-hati kita dengan amalan wajib dan sunat, selalu berzikir. kerana apa, bila ada 2 pihak, mesti ada yang kalah dan menang. biarlah iman kita menang semoga bila sampai waktunya nanti iman ini akan menyelamatkan kita dan mati dalam keadaan beriman kepada Allah s.w.t.


Rasulullah sendiri sering berdoa: “Wahai Allah yang boleh membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas jalan agama-Mu”. Baginda juga memohon Allah memelihara hala tuju perasaannya supaya tidak menyimpang dari hala tuju yang ditentukan Allah menuju kepada yang tertinggi.
   
“Wahai Allah yang menguruskan hati, uruskanlah hati kami di atas ketaatan kepada-Mu”. 

 Rasulullah juga berdoa pada siang dan malam di dalam zikirnya: “Wahai Allah, sesungguhnya saya berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kefakiran”.

InsyaAllah,

setakat itu sahaja, yang baik itu dari Allah, yang kurang dari kelemahan diri ini. tulisan ini bukan sekadar memberi nasihat pada pembaca malah untuk diri ini juga. semoga dengan apa yang sedikit ini memberi manfaat..

wallahua'lam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...