Saturday, February 12, 2011

"hisablah Diri Sendiri"

Sabda Rasullullah S.A.W bermaksud "Rebutlah peluang 5 perkara sebelum dtg 5 perkara yg lain, iaitu masa muda mu sebelum dtgnya hari tua, masa sihat mu sebelum engkau dilanda sakit, masa kaya mu sebelum engkau jatuh papa, masa lapang mu sebelum dtgnya waktu sibuk dan masa hidup mu sebelum dtg saat kematian" ...

Memang kita selalu mendengar ungkapan ini, ingatlah 5 pekara sebelum 5 pekara, tapi sejauh mane kita menghayati ungkapan tersebut. Marilah kita memperingati sesama kita agar kita tidak leka dengan keindahan dunia yang sementara ini. kadang-kadang kita bangga dapat berhujah dengan kata-kata, pelbagai ayat dan pantun nasihat dikeluarkan. Susah sebenarnya, kerna apa?? bercakap tidak semudah perbuatan. kita sering menasihati orang lain tetapi kita tidak mampu menasihati dan mendidik diri sendiri.

Kebanyakan manusia hamba Allah lalai, lena, lupa, bahkan mungkin buta untuk mengingatnya. Seperti sakit misalnya di saat tubuh diberi karunia kesehatan yang prima manusia lupa untuk menjaganya, disaat sehat hanya waktu - waktu tertentu dia mengingat nama Allah bahkan ada yang tidak mengingat sama sekali. Ketika Allah beri sebuah ujian sakit (sakit merupakan suatu bentuk karunia dari Allah bagi orang - orang yang berpikir) dan tidak ada seorang pun yang berada disampingnya maka pada saat itulah ia menyadari bahwa hanya Allah yang selalu mendampinginya. Sakit adalah bentuk karunia Allah kepada hamba-Nya karena pada saat sakit dosanya digugurkan seperti gugurnya daun - daun kalau si sakit menerima dengan sabar. Tetapi tidak jarang juga walaupun telah diberi suatu ujian atau cobaan manusia tidak mengingat Penciptanya sama sekali. Padahal Allah hanya meminta nama-Nya disebut dan diingat disetiap tindakan. 

Sebagai penutup kata, ayuh ... tetap konsisten ... terus berusaha untuk memperbaiki diri, dan saling mengingatkan dalam kebenaran dan kesabaran ... :)

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. QS 103.1

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...