Tuesday, May 17, 2011

"Andai Cinta Hendak Diberi...."


Kasih manusia sering bermusim, syang manusia tiada abadi. Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang tuhan janjinya pasti. kita perlu berwaspada dalam memilih pasangan. andainya skit cinta itu hendak diberi pada seseorang yang boleh digelar suami, pilhlah lelaki yang....

1. KUAT AGAMANYA
bila sibuk macam mana sekalipun, solat fardhu tetap terpilihara. utamakanlah pemuda yang kuat pengalaman agamanya. lihat Rasulullah s.a.w menerima  saidina Ali buat puterinya Fatimah. lantaran ketakwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda miskin.

2.BAIK AKHLAKNYA
ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak ansur hakikatnya.sopan tutur katanya gambaran peribadi dan hati yang mulia. rasa hormatnya pada warga tua begitu ketara.

3.TEGAS MEMPERTAHANKAN MARUAH
pernahkah dia menjengah  ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai islam seperti 'rumah urut', kelab malam, atau bar?

4.AMANAH
jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberikan dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia!

5.TIDAK BOROS
dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. setiap nikmat yang ada dikongsi bersama.

6.TIDAK LIAR MATANYA
perhatikan apaah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. jika ya jawabnya, dia bukan calon yang sesuai buat kamu.

7.TERBATAS PERGAULAN
sebagai lelaki dia tahu dia tidak akan mudah jadi fitnah orang dan tidak mengambil kesempatan atas kelebihannya sebagai lelaki.

8.RAKAN PERGAULAN
bekawan dengan rakan-rakan baik dan soleh. perwatakan lelaki biasanya lebih kurang dengan rakan-rakan gaulannya.

9.BERTANGGUNGJAWAB
rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukan dirinya untuk ibubapa dan ahli keluarganya. jika keluarganya hidup melarat sedangkan dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab..

10.TENANG WAJAH
apa yang tersimpan dalam sanubari kadang-kadang terpancar pada air muka. wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. dia tidak mudak melenting dan tidak panas baran.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...