Thursday, August 18, 2011

" Aku Hamba-Mu"


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, berbaki berapa hari lagi masuklah kita dalam fasa tiga di bulan ramadhan, 10 awalnya rahmat dari Allah, 10 pertengahannya pengampunan dari Allah, dan 10 terakhirnya pembebasan diri daripada api neraka Allah.

Kita telah lama jelas dengan perkara ini tetapi kenapa kita masih tidak mengambil kesempatan yang diberikan oleh Allah, andai kata ramadhan ini yang terakhir buat kita betapa ruginya kita. jangan bila kita mengadap Allah kelak kita pula yang meminta untuk dihidupkan kembali untuk menebus kesilapan lalu.

Cuba teman-teman lihat, masjid-masjid kita sering dipenuhi oleh muslimin dan muslimat pada awalnya ramadhan dan semakin berkurangan pada pertengahan dan terakhirnya. adakah kita hanya menginginkan rahmat dari Allah sahaja, pengampunan? pembebasan dari api neraka?

Teman-teman, kita bukannya maksum, betapa banyak dosa kita dengan Allah tetapi Allah masih memelihara kita, panjangkan umur kita. untuk apa teman-teman? tidak lain dan tidak bukan untuk memberi kesempatan pada hamba-Nya untuk bertaubat diatas kesilapan lalu.

Dalam surah Az-zumar yang bermaksud;
"Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong" ayat 54.

Teman-teman yang diramati Allah s.w.t, ramai yang tidak sedar dan beranggapan tsunami yang melanda dulu adalah bencana alam. tidakkah kita terfikir siapa yang menjadikan bencana itu. Kita ini yang hidupnya di Malaysia bertuah tiada gunung berapi dan gempa bumi.

Tetapi kita jangan tertalu leka dengan keselesaan ini, tempias tsunami juga mengena kita, Allah telah memberi peringatan kepada kita agar kita tidak lalai memperingati-Nya. Allah s.w.t berfirman dalam Al-quran yang bermaksud;

"Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu (al-quran) dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu secara mendadak, sedang kamu tidak menyedari","Agar jangan ada orang yang mengatakan," Alangkah besar penyesalanku atas kelalaianku (menunaikan kewajiban) terhadap Allah dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang mengolok-olokkan (agama Allah)" surah Az-Zumar ayat 55-56. 

Sempena bulan ramadhan ini, saya mengingati diri ini serta teman-teman, marilah kita bersama-sama mengambil peluang ini, kesempatan yang diberikan oleh Allah.


"Tetapi Allah tidak akan menghukum mereka, selama engkau (Muhammad) berada di antara meraka. Dan tidaklah (pula) Allah akan menghukum mereka, sedangkan mereka (masih) memohon keampunan." surah Al-Anfal ayat 33.

Ingatlah, janji Allah itu benar, segala keinginan-Nya pasti berlaku. sama-samalah kita memohon agar kita diberikan kesejahteraan di dunia dan di akhirat.

Akhir kata, kesilapan tulisan ini mengharapkan teguran, yang menulis ini juga lemah dan selalu melakukan khilaf. semoga teman-teman dirahmati Allah selalu, insyaAllah...

wallahua'lam....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...