Monday, August 1, 2011

"Pekara Yang Membatalkan Puasa Kita"


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, berjaya sudah bagi hamba-hamba yang beriman menunaikan ibadah puasa pada 1 ramadhan. InsyaAllah sempena ramadhan ini saya akan berkongsi sedikit sebanyak ilmu diperolehi daripada kuliah-kuliah agama di masjid.

Sebagai pembuka N3 tazkirah ramadhan ni, saya ingin berkongsi tentang 3 perkara lazim yang biasa kita buat tanpa kita sedar ianya dapat membatalkan amalan kita. seperti yang kita maklum bulan ramadhan merupakan bulan yang Allah melimpahkan segala rahmat dan nikmat-Nya keatas hamba-hamba-Nya. Pada bulan ini juga ramai orang berlumba-lumba melakukan ibadat, tetapi kita jangan lupa supaya kita  hendaklah memilihara amalan kita agar tidak sia-sia.

Apakah yang dikatakan 3 perkara lazim itu;

1. Kufur dan syirik

Berdasarkan firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala “Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan perjumpaan di hari akhirat, maka gugurlah amalan-amalan mereka, dan tidaklah mereka diberi balasan kecuali dengan apa yang telah mereka perbuat (al A’raf:174) dan juga firman-Nya ” dan telah diwahyukan kepadamu dan kepada orang-orang sebelummu, jika kamu berbuat syirik, niscaya gugurlah amalan-amalanmu dan tentulah kamu menjadi orang yang merugi ” (az Zumar: 65)

2. Mengungkit-ngungkit pemberian

Berdasarkan firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala ” Hai orang-orang yang beriman janganlah kalian gugurkan pahala shadaqah kalian dengan menyebut-nyebut (pemberian) dan menyakiti (hati penerima) (Al Baqarah : 264). 

Dan dari Abu Umamah Radiyallahu ‘anhu berkata Nabi shalallahu ‘alahi wasallam bersabda: ” Tiga perkara yang Allah tidak akan terima penolakan dan penebusan yaitu orng yang durhaka kepada orang tua, pengungkit-ngungkit pemberian dan orang yang mendustakan takdir“ (dikeluarkan oleh Ibnu Abi Ashim dan Thabrany dengan sanad hasan)

3. Nifaq dan Riya’

Berdasarkan sabda Nabi Shalallahu Alaihi Wa Sallam” sesungguhnya dari yang saya takutkan terhadapmu adalah syirik kecil, yaitu riya“. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman (dalam sebuah hadits qudsi) pada hari kiamat, “Jika Allah memberi balasan kepada manusia dari amalan-amalan. Maka pergilah kalian kepada amalan yang kamu berbuat ria di dunia, maka lihatlah apakah kalian mendapatkan padanya pahala” (dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan al Baghawi dari hadits Mahmud bin Labid dengan sanad shahih menurut syarat Imam Muslim)

Wahai saudara seislamku, ini adalah perbuatan-perbuatan yang dapat menggugurkan amalanmu dan bahayanya terhadap agamamu sangat jelas, maka jauhilah perkara tersebut dan berhati-hatilah darinya dan hendaklah hatimu tetap berharap kepada sesuatu yang memberi manfaat kepadamu di dunia dan akhirat, karena setiap hati perlukan kepada tarbiyah supaya suci dan terus bertambah suci hingga hujung usia.

Ya Allah yang membolak-balikan hati tetapkanlah hati-hati kami atas agama-Mu, dan janganlah Engkau palingkan kami meskipun hanya sekejap saja.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...