Friday, August 12, 2011

"Jangan Berputus Asa Pada Allah"


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, dipanjangkan umur lagi untuk saya dan teman-teman masih boleh menulis dan membaca sedikit ilmu di dalam blog ini, sesungguhnya kita masih lagi diberi hidayah oleh Allah kerana ada rasa ingin mencari ilmu Allah. 

Teman-teman yang dirahmati Allah, ilmu yang kita ada ini teman-teman jauh lebih sedikit berbanding ilmu Allah. semakin dicari semakin ada benda baru yang kita pelajari. kita pada hari ini bukan saja tidak mencari ilmu malah berputus asa lagi dengan Allah. kita sering berdoa tetapi tidak pernah dimakbulkan, ingat teman-teman salah satu tanda Allah menyanyangi hamba-Nya adalah dengan mendatangkan ujian demi ujian untuk menguji kesabaran kita.

Dalam menjalani kehidupan dunia, kita tidak terlepas dengan pelbagai ujian. Teman-teman, janganlah kita berbohong pada diri kita sendiri, anda dan juga saya pun begitu, bila senang kita lupa Allah, bila susah atau ditimpa musibah sentiasa berzikir mengingati Allah. marilah sama-sama memuhasabah diri dan memperbaiki diri di bulan yang mulia ini.

Dalam surah Al-mukminun ayat 115 yang bermaksud;
"Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami jadikan kamu secara main-main dan bahawa kamu tidak akan kembali kepada Kami?"

"Dan tidaklah Kami jadikan manusia dan jin itu kecuali untuk beribadah kepada-Ku" surah Adz Dzariyat ayat 56.

Rasulullah s.a.w telah bersabda;"Sesungguhnya manusia yang paling berat menerima ujian ialah para nabi.

Daripada sabda Rasulullah s.a.w di atas dapat difahami hakikat kehidupan dunia ini adalah sebagai ujian yang bertujuan menilai diri seseorang samaada baik atau sebaliknya. Apabila kita memahami hakikat ini, maka kita tidak seharusnya berputus asa atau kecewa apabila kita menerima kegagalan atau tidak mencapai apa yang kita inginkan walaupun telah berusaha.

"Setiap bencana yang menimpa bumi dan menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis di Lauh Mahfuz sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian mudah bagi Allah. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepada kamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membangga diri" surah Al-hadid ayat 22,23.

Oleh itu, janganlah kita berputus asa kepada Allah kerana Allah sentiasa bersama dengan kita, kerana Allah itu hampir dengan kita dan mendengar rintihan hambanya serta gembira dengan hamba yang kembali kepada-Nya

Akhir kata, bersama-samalah kita mengubah dari yang kurang baik kepada yang baik dan yang baik kepada orang yang lebih baik.
Wallahua'lam...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...